لنج از جمله شناورهای سنتی منطقه خلیج فارس است که به نوعی قایق بزرگ اطلاق میشود. لنجهای قدیمی بادبانی بودند ولی در ۵۰ سال اخیر با حذف بادبان و اضافه کردن موتورهای دیزل و بنزین، دوره جدیدی در صنعت لنجسازی ایران شروع شد.
در استانهایی جنوبی کشور نظیر هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان بلوچستان کارگاههای فراوانی دیده میشوند که در حال ساخت و یا تغییر لنج میباشد. همچنین از جزیره قشم، بندر لنگه و بندر کنگ میتوان به عنوان قطبهای قایق و لنجسازی ایران نام برد.
متاسفانه مانند بسیاری از صنایع و نشانهای تاریخی و فرهنگی کشور که بدلیل عدم توجه مسئولین، در کشورهای دیگر و به نام آنها ثبت میشود، لنج نیز بجای بندر کنگ، بعنوان سنبل کشور کویت ثبت شده است. در حال حاضر با توجه به سن بالای لنج های فعال در منطقه خلیج فارس و دریای عمان، سازمان بنادر و دریانوردی تصمیم گرفتهاند طی یک طرح ۵ ساله اقدام به از رده خارج نمودن این دست شناورهای تجاری نماید. جایگزین لنجهای قدیمی، شناورهای فی ایمن خواهد بود. مجری این طرح سازمان بنادر و دریانوردی بوده و از طریق وجوه اداره شده سازمان بودجه لازم تامین میگردد، اما باید خاطر نشان کرد وضعیت لنجهای صیادی به مراتب بدتر از لنجهای تجاری است. از آنجایی که مسئولت قایقهای سنتی صیادی با سازمان شیلات است، باید دید که آیا این سازمان هم تدابیری برای ایمنسازی شناورهای کوچک صیادی دارد یا خیر.
در طرح سازمان بنادر تسهیلات مناسبی برای مالک شناور در نظر گرفته شده است بطوری که آنها میتوانند با اخذ تسهیلات بلاعوض شناور خود را اسقاط کنند و با با بهره جستن از تسهیلات کم مجهز به نوسازی شناور دیگر بپردازند و یا با شراکت چند مالک وام بیشتری اخذ نموده و شناور بزرگتر و مدرنتری خریداری نماید. ولی در هیچ کجای این طرح توجهی به کارگاههای سنتی ساخت نشده است که پیشنهاد میشود با اختصاص بودجه مناسب، سازندگان سنتی را نیز ترغیب به تغییر کاربری کارگاه و خرید تجهیزات و دانش لازم برای ساخت شناورهای مدرن نمود.البته باید دید در صورت اجرایی شدن این طرح، عاقبت کارگاههای سنتی لنجسازی که همین الان هم در شرایط خوبی قرار ندارند، چه خواهد شد و خانوادههای این صنعت گران زین پس از چه طریقی امرار معاش خواهند نمود.
امروزه متاسفانه به دلیل نداشتن
مرکزی مناسب جهت خرید و فروش لنج اکثر معاملات به صورت سنتی انجام میشود که برای پیدا کردن یک لنج مناسب باید جستجوی زیادی را انجام دهند تا به لنجی که مورد نظرشان هست برسند، که عملا کار را برای خریدار و فروشنده دشوار میکند،
تجار به دلیل بالا بودن هزینههای حمل و نقل بار توسط کشتی اکثرا ترجیح میدهند برای
جابهجایی بار خود در مسافتهای کوتاه یک لنج را اجاره کنند، اکثر صاحبان لنج بومی هستند و تجار میبایست با این افراد ارتباط برقرا کرد که جستجوی این افراد کار چندان آسانی نیست.
درباره این سایت